.:: People. Responsible ::.

Salam Alaykum.

Manusia sukar dijangka. Adakala kita nampak dia happy. Sentiasa bergelak ketawa. Sentiasa ceria. Ok. Tapi siapa yang tahu dalam hati dia? Hanya Allah tahu. DIA tahu setiap perkara disetiap sudut hati manusia.
DIA pencipta. DIA Maha Mengetahui. Dia tahu, dia boleh kongsi segala cerita dengan Allah. Dan dia tak perlu berkata-kata dgn kuat. Allah dengar apa yang dia cakap dalam hati dia. 

Kita ni pulak kadang-kadang tak reti pulak nak hormat perasaan orang lain. Kadang-kadang kita tahu tapi kita ignore. Bila orang serius, kita bergelak ketawa. Timing salah. Itulah. Bukan setiap masa kita boleh main-main. Ketawa gelak bagai. Kena tgk situasi. Ada masanya untuk kita bersuka ria, riang gembira, gelak ketawa dan sewaktu dgnnya. Ada masanya jugak kita kena serius. Lebih-lebih lagi bila berkaitan tanggungjawab. 

Kita. Bila ada tanggungjawab, cuba jalankan sebaik mungkin. Kita mungkin rasa berat. Ada sesetengah masa, kita give up. Tak mampu nak tanggung. Terasa berat sangat. Bergantung kepada diri. Setiap masalah ada jalan penyelesaian. Setiap kesukaran pasti ada kesenangan. Jangan terlalu memikirkan diri sendiri. Jangan ego. Jangan bangga diri. Terasa nak dihormati dan disanjungi sentiasa. Tapi diri sendiri tak hormat terasa menyanjung. Tak perlu menyebut-nyebut kelebihan yang kita ada. Tak perlu sibuk mencari kesalahan orang lain hanya untuk menutup kekurangan diri. Baiki diri. Nak jadi yang terbaik bukan bergantung pada orang lain tapi diri sendiri. Bila diri kata boleh, maka boleh. Dengan izin Allah.

Indeed, Allah will not change the condition of the people until they change what is in themselves. 

Serius. Serius dengan tanggungjawab tu. Kalau tanggungjawab bukan satu, cari jalan terbaik nak laksanakan. Kalau tak mampu, lepaskan. Guna softskill yang ada. Critical thinking. Time management. Be profesional. Sometimes, if we work according to our heart without realize the power of Allah, then our work is a mess. Kita mungkin takde pengalaman. Tapi ingat. Pengalaman bukan datang bergolek. Pengalaman kena cari. Kena hadapi. Kena merasa. Kita cuba yang terbaik. Kita usaha seboleh mungkin. Selebihnya, Allah tahu. Allah tentukan. 

Kerjasama penting. Kita kena bekerja bersama. Bukan mengharap orang utk bagi kerjasama pada kita tapi kita tak. Macam tu la jugak kalau nak orang hormat kita. Kita harap orang lain nak bantu kita tapi kita tak bantu orang lain. How? Kerjasama bukan je mudahkan kerja, tapi kuatkan silaturahim jugak. Perpecahan dan salah faham berlaku bila kita hanya kenal biasa-biasa dan mula judge. Instead of trying to know more about them, we more likely to judge them.

Bila ditegur, jangan mudah sentap. Sampai nak tanggal jantung. Kena profesional. Kita manusia. Ada masa kita lemah. Hati kita tak boleh terima terus teguran tu. Terima secara berperingkat. Take time. Take a deep breath. And believe HIM. Start to think. Orang tegur, orang marah semua sebab sayang. Untuk kita betulkan balik salah. Bukan nak menjatuhkan. Selitkan +ve ions. Kita ni semua. Kena renung balik. Apa yang kita buat masa lepas. Hari ini. Jalankan tanggungjawab bukan sebab nak tunjuk dekat orang, bukan sebab nak orang ingat, orang hargai. Bukan jugak sebab kita nak bangga. Jalankan tanggungjawab kena ikhlas. Ikhlas nak buat. Ikhlas nak laksanakan. 

Bila kita ikhlas, kita serius dgn kerja kita. Kita akan seronok. Kita rasa enjoy. Penat itu ye. Sakit itu ye. Tapi ia sangat berbaloi. Sebab kita belajar. Belajar banyak benda. Pengorbanan. Jangan menabur janji. Tapi tak buat. Jangan berjanji sesuatu yang kita tak mampu tapi berjanji kita akan buat atau berusaha sebaik mungkin untuk menjadikan diri kita mampu untuk buat. Jngan mengalah. Jangan give up. Jangan sombong dengan dia. Jangan suka menuding jari bila ada masalah. Selesaikan.

-Be a leader, not a boss-



Comments

Popular Posts